24. Tóny cest (Tempo di vlak, vše o vlacích) - leden 2003
Tak, starý rok je fuč a vy jste tady zase s námi. Nasedli jste do našeho místního kolejáčku, a pomaloučku se rozjíždíte směrem vpřed, ať už reálně nebo jen pomyslně.
Chtěla jsem ještě napsat o tom, kde jsme všude hráli, a že jsme napsali dvě nové písničky a taky o tom, jak je fajn, že na tento pořad chodíte. Ale napadají mě jen samé bilancující myšlenky, a ty už snad k dnešnímu datu ani nepatří, takže raději vám popřeji příjemný večer a dobrou zábavu, a v novém roce hodně štěstí a dobrých lidí kolem sebe.
P.S. Pozor, ať vás nechytne revizor.
Za Tempo di vlak Viki
Chvíli to v klubu vypadalo jako ve vagónu a na nádraží.
JÍZDNÍ ŘÁD TC a.s.
Odjezdy a příjezdy vlaků :
Druh | Číslo | Název | ||
Čas | vlaku | vlaku | vlaku | Poznámka |
16.10 | Ex |
265 |
Perry-zvukař | Příjezd zvukaře |
16.30 | N | 123 | Cowboy a sp. | Příjezd a vyložení všech nákladů |
16.45 | R | 568 | Brumlovan | Příjezd 3. a 4. pětiny Tempa di vlak s holýma rukama |
16.50 | SC | 658 | Zajac-express | Příjezd ředitele zdejší stanice |
17.00 | Sp | 479 | Jirkan | Příjezd pátého člena-vlak tradičně 30 min. opožděn |
17.15 | SC | 658 | Zajac-express | Odjezd ředitele na fotbal po rozdělení všech úkolů |
17.20 | Jv | 823 | Kuchař | Příjezd jídelního vozu s obsluhou |
18.05 | EC | 689 | Čendan | Příjezd přednosty stanice |
18.15 | Os | 924 | Diváci | Nástup diváků do os. vlaku |
18.55 | Os | 924 | Diváci | Ukončení nástupu diváků |
18.58 | SC | 658 | Zajac-express | Příjezd ředitele-na poslední chvíli |
19.00 | PV | 221 | Tempo di vlak | Příjezd muzikantského vlaku |
20.15 | PV | 221 | Tempo di vlak | Odjezd vlaku na doplnění vody a uhlí |
20.16 | Os | 924 | Diváci | Doplnění tekutin a potravin v jídelním voze |
20.35 | Zr | 546 | Kinematograf | Příjezd kulturního vlaku |
22.00 | Vyklizení celého nádraží z důvodu nutné evakuace |
Platí od 10.1.2003 do 10.1.2003
Přejeme vám příjemné cestování
Vysvětlivky:
Ex Express-vlak vyšší kvality
N Nákladní vlak
R Rychlík bez možnosti přepravy nákladu
Os Osobní vlak
SC SUPERCITY-Manažerský vlak
EC EUROCITY-
Sp Spěšný vlak
PV Parní vlak-Jezdítempemjaksemuzachce
Zr Zrychlený vlak
Jv Jídelní vůz
Vláčky všude kam se podíváš
Z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy je v provozu úzkokolejka, která určitě stojí za povšimnutí. Odbočuje z hlavní, normálně rozchodné, tratě Krnov – Jindřichov na Moravě-Šumperk (č. 292). Míří severně až k hranicím s Polskem. Osobní vlak urazí dvacetikilometrovou trasu přibližně za 40 minut. I běžný provoz (v dnešní době už jen osobní vlaky) s osmi páry vlaků v pracovní dny, v sobotu šesti a v neděli sedmi páry vlaků, je raritou. Třeba tím, že vlaky vozí nejstarší pravidelně provozované motorové lokomotivy na našich drahách (setkat s nimi se lze už jen na jindřichohradeckých úzkokolejkách), i tím, že trať je jedinou úzkorozchodnou dráhou v provozu Českých drah. Což pochopitelně není žádná jejich zásluha. V době nedávno minulé, kdy ke zrušení byly navrhovány takřka všechny naše lokálky, České dráhy mnoho úsilí na jejich záchranu nevyvinuly, ale o tom víc, až se podíváme do jižních Čech.
Slezská úzkokolejka vede zpod jesenických kopečků až k polské rovině. Kraji se říká Slezská Haná a celý je otevřený směrem do Polska. Za pozornost stojí nejen Osoblaha (zbytky městských hradeb, kostel sv. Mikuláše a „nepřehlédnutelný“ památník osvobození), ale třeba zřícenina raně gotického hradu Fulštejna u zastávky Bohušov (dochovány jsou zbytky zdiva a opevnění). Kraj je proslulý také bludnými balvany a pěkným obrázkem za okny vlaku bývají pasoucí se koně.
Vlaky se tu „řítí“ nevídanou rychlostí 40 km/hod., neboť se podařilo trať koncem osmdesátých let kompletně zrekonstruovat. První vlak vyrazil 14. 12. 1898 a původně zde jezdily jen vlaky smíšené (to znamená – osobní i nákladní vozy v jedné soupravě). Doprava tudíž byla ještě pomalejší než v současnosti a jejímu zrychlení přispěla až dodávka motorových osobních vozů koncem dvacátých let. Další výraznou změnu v provozu přinesla padesátá léta, kdy současně provozované lokomotivy (T 47.0, dnes řada 705) převzaly veškerý provoz a vytlačily tak parní lokomotivy.
Mimochodem – naposledy se tu pára supěla při oslavách stoletého výročí provozu – Jindřichohradecké místní dráhy sem zapůjčily parní lokomotivu U 47. 0 „Maletku“, která jinak zajišťuje pravidelný parní provoz v Jindřichově Hradci.
Trať je v provozu pravidelně a přijet se projet po „úzké“ tak můžete kdykoliv. Mapa KČT č. 58 Bruntálsko, Krnovsko a Osoblažsko,
Internet: http://www.upce.cz/-kpz/uzko/tremesna.htm
Belmondo, Praha
Dostali jsme od Terezky pěkné PF, poznáte kdo je kdo ? Takhle to nějak vypadá úplně na konci Tónů.