Tempo di vlak 

               Ostrava     

             

            NAPSALI O NÁS .....            

                                                     Zpět

Václav Müller Tóny cest - už jste byli na trampském rautu ?

 InternetFOLK, 14.6.2001

Milan Belmondo Plch Tempo di vlak - DEMO aneb Prima den Tempa di vlak
Manča Sršňová Trampská porta, pár poznámek ze sobotního odpoledne InternetFOLK, 2001  
Jiří Moravský Brabec Nejlepší byli trampíci Mor. vrabec, 27. 4. 2002
Václav Müller 27.Mohelnický dostavník - Táborový oheň InternetFOLK, 7.9.2001

                                                             

Václav Müller Tóny cest - už jste byli na trampském rautu ?

 InternetFOLK, 14.6.2001

Milan Belmondo Plch Tempo di vlak - DEMO aneb Prima den Tempa di vlak
Manča Sršňová Trampská porta, pár poznámek ze sobotního odpoledne InternetFOLK, 2001  
Jiří Moravský Brabec Nejlepší byli trampíci Mor. vrabec, 27. 4. 2002
Václav Müller 27.Mohelnický dostavník - Táborový oheň InternetFOLK, 7.9.2001
Hanka Hosnedlová Zpravodaj Trampské Porty v Ústí nad Labem PORTÝR 2002 
Klára Pergelová Zpravodaj Trampské Porty v Ústí nad Labem PORTÝR 2002
SMS pro nás Blahopřejné SMS k CD, Portě, Zahradě ...
Haló noviny  Na ostravských Fifejdách mívají dostaveníčko příznivci folku Haló noviny, 11.7.2002
Moravskoslezský deník Tempo di vlak nadchli Portu, ale i folkovou Zahradu MS deník, 19.7.2002
Šaolín - rozhovor 13.června pokřtí Tempo di vlak svoji první desku Folktime 2002
Stráša Tak trochu jinej vandr Puchejř, 5/ 2002
Pepa Tornádo Pecl Tempo di vlak - …pro listí

Portýr, 10.10. 2002

David Jirků

V jednoduchosti je spolehlivost

InternetFOLK 2002
Jiří Moravský Brabec Slunný trampský podzim Folk a country 11/2002
Janov, Pleva Recenze CD ...pro listí Časopis Western World
Belmondo Koncert vítězů na koberci Portýr, listopad 2002
Bublina Tempo v Bohnicích Portýr, prosinec 2002
Ladislav Vrchovský Skupina Tempo di vlak se stala objevem roku ve svém žánru MS deník 18.6.2003
Ohlasy na Zlatý klíč Všichni nás rádi nemají ... Idnes 28.5.2003
Belmondo Objevené Tempo di vlak Folktime 2003
Belmondo Pěkné léto a pěkný podzim přeje Tempo di vlak Puchejř, 3-4/2003
Belmondo

Rozhovor o Tempu di vlak s Cowboyem

IFolk 2004
Frisco Kid Osudové okamžiky Tempa di vlak Folktime 2004
Milan Tesař Recenze CD Tajná přání IFolk 2004
Miloš Keller Tajná přání se obvykle splní IFolk 2004
     

 

 | Nahoru |

TÓNY CEST – UŽ JSTE BYLI NA TRAMPSKÉM RAUTU? (InternetFOLK, 14.6.2001)

Přiznávám se bez mučení, proti návštěvě libovolného rautu jsem nikdy nic neměl. Myslím, že je to moc hezký koníček, škoda jen, že mě jedinci či libovolné instituce nezvou častěji. Těchto bohulibých akcí jsem už přesto pár absolvoval. Na některých nabízeli vybraní kuchaři vybraných restauracípřehršle všemožných lahůdek a v rohu decentně hrála kapela, na jiných se smečka hladovců rvala o poslední olezlý chlebíček. Ale o trampském rautu, který pořadala kapela Tempo di vlak v rámci svých Tónů cest (tzv. traut), jsem nikdy předtím neslyšel.

O tom, že se mi Tóny cest hodně líbí, jsem psal už v červnovém vydání časopisu Folk a country a svůj kladný postoj k rautům jsem vyjadřil o pár řádků výše. I průměrně inteligentnímu bernardýnovi je tedy asi jasné, že jsem neodolal a na ve čtvrtek 7. 6. 2001 vyrazil směr Ostrava. Vstupenka stojí méně než dva litry benzínu a navíc při třetí návštěvě Tónů cest obdržíte berušku sedmitečnou (bohužel ne živou, ale čokoládovou). Lístek vám za dveřmi roztrhne usměvavá a sympatická AlíK. Tedy Alena Kučerová, z jejíž tvorby pocházejí některé texty hostitelské skupiny. A pokud by se vám roztržení vstupenky zdálo málo, nabídne vám i možnost zakoupení časopisu Cesty. Stojí to za to. I já, který dostávám u většiny tramských časopisů příznaky podobné BSE, kulhavce i slintavce dohromady, jsem si v něm pěkně početl. Místo přehršle trampských povídek můžete v posledním čísle najít například anketu o trampských časopisech nebo ukázku z díla Vladimíra Merty Nebýt stádem Hamletů.

Ale pojďme ke koncertu samotnému. Toto deváté pokračování se od předchozích lišilo absencí hudebních hostů. Hudební program celé první části, kromě čtyř písní skupiny Šíny, zajišťovala pouze domácí kapela křtící svůj nový zpěvník, čímž byl získán čas i důvod k uspořádání trampského rautu v druhé půli večera.

Mimochodem proti členům skupiny Šíny jsou muzikanti z Tempa opravdu omladinou, jak je nazval Honza Hučín ve své reportáži z Trampské porty. Jinak si pod pojmem omladina představuji umělce s věkovým průměrem nižším, než je věk průměrného návštěvníka festivalů. Což se o této skupině už vzhledem k počtu dětí vesele skotačících pod pódiem asi říct nedá. I když ženy jsou v Tempu krásné a muži urostlí.

Na jevišti i pod ním bylo veselo, k čemuž přispělo pozvání pořadatelského týmu na pódium, nebo třeba převlečení skupiny do darovaných zelených doktorských oblečků a apartních (loveckých?) kloboučků.
Po symbolickém pokřtění zpěvníku následoval onen tolikrát zmiňovaný raut a sejšn, na kterém kromě Tempa di vlak hrály i Šíny a vítěz Dětské porty skupina Sponteo. Dvacet zpěvníků (více jich k tomuto datu nebylo k dispozici) bylo hned prodáno a předplaceny jsou prý už mnohé další. Najděte v něm všechny autorské písně této úspěšné trampské skupiny za její krátkou existenci. (Mým favoritem je Zimní z dílny Jirky Hanouska s melodií vskutku hitovou.)

A teď konečně k jídelníčku. Jen namátkou. Na stolech jste mohli najít výborné americké brambory, jakési velmi chutné šneky z listového těsta obsahující salám a sýr (můj velmi laický odhad), všemožné buchty, topinky vykrajované do ozdobných tvarů, čaj a rum, chlebíčky se skvělou česnekovo-bylinkovou(?) pomazánkou a mnohé další lahůdky, na které už raději nebudu vzpomínat, jelikož z toho dostávám hlad.

Závěrečné shrnutí: tohoto pěkného gastronomicko - hudebního večera se zúčastnilo přibližně 120 diváků, z nichž bylo prý asi dvacet dětí. Spokojenost na všech stranách vysoká. Po následující letní festivalové přestávce (byl by asi kratší výčet festivalů, na nichž Tempo di vlak nehraje, než naopak), se můžeme na Tónech cest znovu setkat ve čtvrtek 13. 9. 2001 (host B.G. styl).
Neváhejte, strávit příjemný večer s příjemnými lidmi nikdy není k zahození.

P.S.: Případní zájemci si mohou zpěvník skupiny Tempo di vlak v ceně 20 Kč (s poštovným o deset korun více) objednat na adrese: Strasidlo@volny.cz, nebo na tel. čísle 069/692 64 37 (Mirek Zajac Duda)
V této knížečce najdete 21 písní v notách a akordech, historii skupiny a povídání o ní a mnoho fotek, třeba ty ze společného sejšnu s Miky Ryvolou.

 | Nahoru |

 

 

 | Nahoru |

Tempo di vlak - DEMO aneb Prima den Tempa di vlak  (Belmondo)

Tempo di vlak se hlásí k rytmu písní Hoboes a ovlivnění ryvolovskou muzikou je slyšitelné. Přesto však na rozdíl třeba od Magisonu se vydalo jinou cestou. Zvuk celé kapely spíše připomíná trampské skupiny osmdesátých let. Ale přesto "tempácké" hlasy nezní tak učesaně jako třeba brněnská Ozvěna... A jelikož skupina je na začátku své cesty, můžeme očekávat další vývoj.

Tempo di vlak má úžasné zázemí, jaké mu ostatní kapely mohou jen závidět. Parta nadšených organizačně velmi schopných lidiček stojících za dalšími aktivitami - kromě řádky vlastních akcí pořádají především pravidelné večery "Tóny cest", víkendové "Guláše" nebo vydávání trampského časopisu "Cesty". Ani autorsky nemusejí spoléhat členové kapely jen na sebe.

Demo nahrávka dobře vystihuje všechny barvy hudby Tempa di vlak. Z jedenácti písniček je jich osm autorsky vlastních, pokud do vlastních autorů zahrnujeme i Alenu Kučerovou - AlíKa, která má na svědomí dva texty.

Z jednotlivých skladeb stojí za pozornost kromě úžasně nazpívané písničky "A to je ta hvězda" Tonyho Hořínka také "Podzimní tón", oceněný na loňském finále Porty v Plzni. Básnický obrat "v polích padá bílá na hnědou" svědčí, stejně jako celá skladba "Zamrzla láska" o tom, proč autor Robert Čapek - Farář patří mezi nejúspěšnější autory v Trapsavci. "Prima den" se objevil již na sampleru Porta 2000 a myslím, že má stejně jako "Kolejí pár" nejblíž ke "zlidovění". Hlas kapely se naplno rozeznívá v "Poslední dráze" - sólový Cowboyův zpěv okořeněný sborem má skutečně sílu - stejně jako v písničce Wabiho Ryvoly "Prokletá vůně hor". Je to Wabi a není to Hoboes, je to Tempo di vlak. A to je právě to, co dělá správnou kapelu správnou kapelou.

Tempu se letos mimořádně daří - zvítězilo v krajském kole Trampské Porty a jede do Ústí, stejně tak se dokázalo probojovat i do finále Zahrady i do finále plzeňské Porty... Po Magisonu tak získala trampská muzika další velkou oživující injekci.

Kapela přináší do muziky znovu už takřka zapomenuté muzikantství probdělých nocí, pevných stisků rukou a stále více radosti ze vzájemného setkávání se... I proto, ač na první pohled by toto právě tak úplně se samotnou hudbou souviset nemuselo, stojí za to nepropásnout příležitost se s mladou trampskou muzikou potkat.

Na poličce s "cédéčkama" si nechávám další volné místo a doufám, že se brzy zaplní.

Belmondo

| Nahoru |

 

 

 | Nahoru |

Trampská porta, pár poznámek ze sobotního odpoledne (Manča Sršňová - Trampská porta, pár poznámek ze sobotního odpoledne, Internetfolk 2001)

Klasická trampská kapela Tempo di vlak je jako vystřižená z let, kdy jsem ještě nebyla na světě. Zaposloucháte-li se do písničky, můžete postupně slyšet Hoboes, Pacifik, Hop trop, Stopu a další. Pravda, nejoriginálnější nejsou, ale na všech členech kapely je vidět, že mají z hraní a zpívání radost a že by možná byli ochotní jet přes celou republiku, aby si zahráli u ohně. Navíc se všichni usmívají, což dneska taky není běžné… Potěšili mě swingovkou Jako listí.

 

 

 | Nahoru |

Nejlepší byli trampíci    (Moravský vrabec – finále, Karviná, 27. 4. 2002)

Jediná trampská skupina v soutěži, Tempo di vlak, suverénně vyhrála jak u poroty, tak i u Juppa, který si zde vybíral na své festivaly. Stalo se tak v letošním finále Moravského vrabce v Karviné. Do finále postoupilo a opravdu v něm soutěžilo 24 postupujících z celého cyklu koncertů. Od příštího roku dojde zřejmě ke změně, když písničkářská větev Vrabce – Orlovský špagát se místo toho napojí na systém Zahrady písničkářů, ale letos tvořily dvojice a písničkáři více než čtvrtinu soutěžícího pelotonu. Ne že by tam nebylo nic zajímavého (bluesman Jiří Míža, se sádrou na ruce obětavě hrající David Vysloužil, v první písni výtečný René Souček, textově pak zejména poeticky humorný Ondřej Bláha), ale přece jen republiková špička je výš.
Paradoxním jevem je, jak špatně se ve finále dařilo vítězům oblastních kol. FM Band zahrál rozhozeně a někdy až podbízivě lacině, Petr Bende Band (vítěz z Mohlenice) taky neměl nejlepší den (možná by si mohl odpustit teatrální představování kapely do skladby, v soutěži, kde je dvacet čtyři kapel, a dělal by to každý, bylo by to asi nedýchatelné) a zcela kiksnuli bluegrassoví Křeni, kteří nejdřív mimo soutěž (Jako vítěz Totýmku) zahráli velmi dobře, a pak v soutěži poorali, co se dalo. U nich je to ale omluvitelné mládím (jsou to studenti střední školy) a soutěžnickou nezkušeností. Mám pocit, že po vítězství v oblasti se chtěli za měsíc naučit tři nové majstrštyky pro finále. Obecně vzato, je ale nevyrovnaný výkon kapely právě dokladem její nedozrálosti.
Relativně slušně zahrály dvě přece jen už ostřílenější folkové sestavy – Alešanka a Douda Band, které si také odnesly druhé a třetí místo. I když ani u nich bych netvrdil, že byly lepší než loni. A tak suverénně odvedené a dobře aranžované trampské písničky Tempa di vlak (kapela v červnu křtí desku) znamenaly nejen první místo, ale (po rozpadu Magisonu) i potvrzení naší nejlepší trampské kapely z těch, které ještě soutěží.
Hostem večera byl Nadoraz, který jsem tradičně proporotoval. Součástí akce byl stejně tradičně zpravodaj – Čimčarák a noční sejšn – country bál. I kvůli němu se asi začínalo nekřesťansky brzy – už v 13:00, takže pro téměř prázdný sál. Ten se pak naštěstí postupně zcela zaplnil.

| Nahoru |

 

 | Nahoru |

Táborový oheň na Mohelnickém dostavníku.  (InternetFolk, 7.9.2001)

Letos ho poprvé pořádala T.O. Žlutý kvítek, tedy parta lidí kolem Mirka Zajace Dudy a již zmiňované kapely, která si z letošního dostavníku odvezla nejvíce cen. (Dávat složité kvízy, nelítostně zkoumající pozornost čtenářů, je mou vášní.) A bylo to poznat. Počet posluchačů shromážděných u ohně se oproti loňsku několikanásobně zvýšil.

Opět potěšila Poupata. Tato již opravdu „prvoligová“ kapela si přišla k ohni zahrát a lidem se to moc líbilo. Do výčtu skupin starajících se o hudební doprovod této akce e nutno přidat ještě BG styl a samozřejmě Tempo di vlak, s nimiž si zahrál i Šaolín ze skupiny Magison. Posledně jmenovaná kapela hrála svůj první blok přibližně pětačtyřicet minut od osmé hodiny večerní. Její druhé hraní se pak konalo (pozor, nejedná se o překlep) přibližně od 23.00 do páté ranní. To vše bez zpěvníků a kupodivu i bez následného internování na jednotce intenzívní péče.

 

 | Nahoru |

Zpravodaj Trampské Porty v Ústí nad Labem

      Početné ostravské TEMPO DI VLAK je jedna z kapel, která v poslední době rozčeřila ne vždy klidné vody tohoto žánru. Hlásí se totiž důsledně a radikálně k trampské písničce a stvrzují to nejen v projevu interpretačním, ale i tvůrčím. Jejich písničky jsou o běžných všedních věcech, důvěrně známých a blízkých, ale jsou svěží, chytlavé a – živé! Tak živé jako rytmus pražců nebo hvězdy nad hlavou. A jsou také jednou z mála skupin ze soutěžní scény, kterou bych mohla bez zaváhání pozvat k ohni někde na kempu v lesích.

                                                                                                                           Hanka  Hosnedlová

 

 | Nahoru |

Tempo di vlak má svoji první desku !

"Tahle parta zpívá tak, jak žije. A zaplaťpánbů - i naopak …," píše ve svém sleeve-note k první desce ostravského Tempa di vlak člověk z nejpovolanějších - Miki Ryvola.
Může se zdát až symbolické, že právě s Mikim se setkali Tempáci na Ford Hazardu v předvečer natáčení, jako by si přišli pro požehnání a pro odvahu. Zavedli je tam Pavel Zajíc, který plnil na desce …pro listí úlohu hudebního režiséra, a Honza Friedl, v jehož studiu ve Vyšším Brodě se celé album natáčelo.
Kluci a holky z Tempo di vlak pak prostě na týden nastoupili do studia a natočili celkem osmnáct písní, z nichž na první pohled dýchají dálky, toulavé obzory, americké železnice i obyčejný trampský oheň, jak jej všichni známe z vandrování po českých a moravských lesích. 
Vedle písní, které právě o trampském světě pojednávají (Než se rozední, Príma den, Pro listí), zde nalezneme i pravověrné hobousárny (Línej vlak, Poslední dráha, Jackovi), a přes krásné pocitovky (Cesty zpátky, Zimní, Zamrzla láska) se dostaneme a ž k harmonicky nádherně zpracovaným a precizně a s citem zazpívaným "slow" (Konec léta, Pláň bez konce, Poslední vlak).
Autorsky pokrylo Tempo di vlak svoji desku především z vlastních zdrojů, největším pomocníkem "vně" souboru se stala Alena "AlíK" Kučerová, jejíž nádherný text dal celému albu název. Z externích autorů už pak po jedné písni přispěli jen známý trampský psavec Robert "Farář" Čapek a Vláďa "Šaolín" Konopas z pražského Magisonu.
Nahrané je cédéčko tak, aby písničky na něm zněly přirozeně, jako kdybychom v momentě, kdy posloucháme kapelu z CD přehrávače, byli někde u ohně nebo na slezině, a poslouchali živě hrající muzikanty. Žádné velké exprese, žádné klávesy, žádné bicí. Pokorně a prostě znějí tempácké sbory, podpořené spolehlivým a přesným instrumentálním doprovodem tak, jak jsme u Tempa už nějaký čas zvyklí.
…pro listí se jistě i v budoucnu stane jedním z hitů mé domácí diskotéky a věřím, že až si tuhle príma desku poslechnete, dáte mi zcela za pravdu.

                                                                                                Klára Pergelová

| Nahoru |

| Nahoru |

Neberte to, že se chlubíme. Chceme prostě tímto způsobem poděkovat všem, kteří si na nás vzpomněli a napsali nám.

Napsali nám SMS 

 

Ahoj všem Tempákům! Páč jsem se nedotelefonil, dovoluju si Vám své srdcové gratulejšn esemesnout, přestože v tu chvíli jinak nic nechci! Si myslím, že lepčí trest za Vaše dobrý skutky nemohli v Ústí vymyslet a já Vám přeju, abyste ho unesli stejně jako před lety –moji- Sekvojáci. Hrajte stále lépe a radostněji! Fúctě furt svůj  Cimbura

                                                                                                     17. června 2002, 22:14

 

Fandíme vám a držíme palce, deska je moc fajn! Kamarádi J. Hanuska Z+S+L+M+V+F.

                                                                                                     25. června 2002, 19:46

 

 

Koukám, koukám, že jste „trhli“  3. schod v anketě F&C jako Objev roku. Tak to mám radost. Nemůžem se dočkat CD! Zdravím všechny. Ahoj Stráša

                                                                                                                       10. června 2002, 19:23

 

Tak už si vás nechávám znít do uší*je to paráda-vážně!*Takže hodně šťastných kilometrů na hudebních i životních tratích*Blanka*

                                                                                                            13. června 2002, 23:27

 

Vstoupili jste jak velká voda do našeho domova a stali se jeho součástí! Broukám si vaše písničky v autě, v práci i za chůze po ulicích. Díky lidičkové!   Bizon

                                                                                                            21. června 2002, 20:16

 

Ahojte, blahopřejeme k umístění na Trampské Portě. Referovala nám babička, která vás poslouchala v přímém přenosu na libereckém rádiu. Je to SUPER!!! Marťani

                                                                                                            16. června 2002, 21:21

 

Blahopřeji k vítězství a ať se ve vašich hlavinkách rodí další takové pěkné písničky. Zuzka.

15.června 2002, 21:16

 

Vaše CD jsme poslouchali asi 100x, je skvělé.Gratulujeme a přejeme hodně úspěchů. Iva.

14.června 2002, 14:03

 

Ahojky, pouštím si vaše CD pořád dokola, je neuvěřitelné co jste dokázali, je fakt skvělé. Ještě jednou gratulujeme, je to paráda, pa Oříšek.

14.června 2002, 10:55

 

Přeji nádherné probuzení hvězdám ze světoznámé a široce oblíbené skupiny Tempo di vlak. CD jsem si přehrála, je super, moc se vám povedlo, už se těším na další. Hodně stěstíčka, spokojenosti, zdraví …. Všechno nej. Vaše věrná obdivovatelka Karin.

14.června 2002, 8:47

 

Milá Esterko a Brumle, ze srdce blahopřejeme ke Krtečkovi, píše o vás MS deník. Pepe Streichl mi volal o vašem úspěchu včera o půlnoci. Jsme s vámi šťastní. Teta Hanka

8.července 2002, 13:27

 

Poslechl jsem si vaše CD, už jste profíci. Blahopřeji. Strejda Olda.

16.června 2002, 19:38

Brumlíku, Brumlíku, televizní profíku a Vikinka hvězdička z obrazovky maličká. Vítejte ve světě „šoubyznisu“, tak ještě jednou pac a pusu Oříšek.

8.července 2002, 18:10

 

Gratulujeme k vítězství v Ústí !!! Míša a Vlastík.

16.června 2002, 11:22

den po Festivalu Na pomezí:

-Ahoj Robine, píše ti Mirek. Včera jsem si Vás poslech a koupil jsem si vaše CD, je dost dobré a stačili jste mi ho všichni podepsat díky Vám… Mám doma spoustu dobré country muziky, ale Tempo di vlak mi chyběl „jezdím s mašinkou“strojvůdce v TZ Třinec. Měl bych zájem o pozvánky a časopis…mějte se hezky v té dnešní uspěchané době, ať Vám to hraje jak doposud. Hezký nedělní den Vám všem přeje strojvedoucí Mirek.

 

Hudba je boží dar, lék na vše. Zmapuje nám celý náš život, je našimi dějinami. Dovedem si vybavit a připomenout si událost, i když už od něj uplynulo hodně let…

                                                            +420604439260                      14.července 2002, 10:39 

 

Díky za příjemné letní večery s Vaším pohodovým CD! Hezký zbytek prázdnin! Mikulská Táňa

                                                                                                            11. července 2002, 8:54

 po Zahradě 2002

K vašemu úspěchu gratuluje DOUDA BAND – čerství držitelé Porty. Mějte se fajn všechny pozdravuj.

                                                                                                            6.července 2002, 10:20

 Gratuluju a vše to nej co si přejete to Vám přeje Jára a Arnošt (hroznýš královský)

                                                                                                            6.července 2002, 11:21

 Gratulujeme k Vašemu dalšímu úspěchu! Dalibor

                                                                                                            6. července 2002, 19:02

 Ahoj Cowboju, GRATULUJU!!! Samozřejmě nejen Tobě, ale celému Tempu. Myslím, že je to víc než dostatečná kompenzace toho, že jste se letos neprobojovali do Porty. Bezvadný, opravdu mě to moc těší. Tak zas někdy a pozdravuj všecky.Ahoj *Jim.FK* (Falešná karta)

                                                                                                            8. července 2002, 9:15

 Srdečně blahopřeju celýmu Tempu k úspěšnému honu na Krtka v Juppově velkozahradnictví. Ahoj! Cimbura

                                                                                                            12. července 2002, 8:49

 

Zdravím Tempo di vlak z lokomotivy parního vlaku, trať Hanušovice-Staré město. Ahoj Michal Bouda

                                                                                                            27.července 2002, 14:47

  

 | Nahoru |

 

 

 

   

 | Nahoru |

 


Na ostravských Fifejdách mívají dostaveníčko příznivci folku (Haló noviny, 11.7.2002)

Ostravský Kulturní dům Gama v Hornopolní ulici, v sousedství nemocničního areálu a pivovaru Ostravar, kromě jiných aktivit vsadil také na prezentaci trampské hudby. Už dva roky zde pravidelně vystupuje domácí folková kapela Tempo di vlak, kterou občas doplní i hostující soubory. O zájemce tu věru nouzi nemají...

»Tóny cest - to jsou večery naplněné hlavně trampskou muzikou. Letos to byly například melodie Mikiho Ryvoly, Nezmarů, Pacifiku, ale idalších, leckdy méně známých či dokonce teprve se prosazujících skupin,« uvedla k aktivitám Kulturního domu Gama jeho pracovnice Jiřina Maková. »Některé programy doplňujeme také videoprojekcemi nebo uměleckým slovem, což samozřejmě dramaturgii obohacuje, takže i zájem publika je trvalý,« doplnila. V polovině června tu pokřtila svůj první kompaktní disk ostravská skupina Tempo di vlak, která je v tomto kulturním domě trvalým hostem. Kapela se prosadila i ve finále soutěží Moravský vrabec, Trampská porta a jinde. »Se smíšenými pocity jsme vstupovali do vnějškově nevzhledné betonové stavby, ale o to víc nás upřímně překvapil malý útulný sál uvnitř,« přiznala se jedna z návštěvnic vystoupení skupiny. »A když večer zahájila pořádající kapela Tempo di vlak, jako bych se vrátila do svých »...nácti«: ty písničky voněly lesem a dálkami, promítané diapozitivy z toulek kapely po pódiích i vandrech vhodně zpívání doplňovaly, aby tím atmosféru ještě víc umocnily. Vytvořila se zde nádherná pohoda, která maže hranici mezi těmi, kteří baví, a těmi, co se bavit nechávají. Nijak smrtelně se neberou ani případné překlepy a přežblepty, všechno je otočeno v žert, nechybí troška hecu ani improvizace... A tak jsem si najednou uprostřed betonového města připadala jako někde v přírodě na vandru,« konstatovala návštěvnice, nechávající si říkat Vega. Ostravskou folkovou skupinu Tempo di vlak tvoří Silvie Hillová alias Ája (zpěv, flétna, rytmika), zpěvačka Ester Donathová - Viki, zpěvák a kytarista Robin Hill - Cowboy, zpívající a hrající kontrabasista Petr Donath - Bruml a kytarista Jirka Hanusek - Jirka. »Všechno začalo na podzim 1998, kdy jsme se potkali na jedné trampské akci - Dakotě. Samozřejmě se tam hodně zpívalo a hrálo: tam jsme si nějak padli do oka a do uší. Několikrát jsme se potom spolu setkali a zazpívali si jen tak pro radost. Nikoho z nás tehdy ještě nenapadlo, že bychom mohli časem vystupovat veřejně i na festivalech. Přelomem byla naše účast na festivalu ve východočeském Horním Jelení: honem jsme tehdy museli vymyslet název kapely a taky jsme se museli patřičně připravit. A pak už to šlo málem samo sebou. Písničky si píšeme nejen sami, ale pravidelnými přispěvateli jsou také autoři Robert Čapek a Alena Kučerová,« zmínili se o sobě kolektivně »jedním hlasem« aneb »unisono«. A jaké je jejich přání do budoucna? »Ať nás neopustí radost z dobrých písniček a taky bychom si chtěli popřát spoustu spokojených posluchačů,« uvedli společně. To první záleží především na nich. To druhé získali v Kulturním domě Gama v ostravských Fifejdách také díky tomu prvnímu. Protože lidé si v té současné společenské siberii přejí aspoň kousek, skutečně aspoň špetičku, radosti, něčeho pozitivního a vskutku hřejivého.

 | Nahoru |

 


 

 | Nahoru |

 

Tempo di vlak nadchli Portu, ale i folkovou Zahradu (Moravskoslezský deník, hudební objev, 19.7.2002)

Ostrava - Poprvé se potkali koncem roku 1997 na jednom trampu. A zpívali si jen tak pro radost oblíbené i méně známé písničky. V jejich repertoáru převládaly ryvolovky, v jakémsi vlakovém tempu. A vzhledem k tomu, že Cowboy a Ája, tedy manželé Silvie (zpěv, flétny) a Robin (kytara, zpěv) Hillovi už asi půl roku v té době bydleli v domku u vlakové trati, název ostravské kapely už byl jasně dán - Tempo di vlak. Nutno dodat, že jejími dalšími členy se stali Petr Donath (Bruml) - kontrabas, zpěv, jeho manželka Ester alias Viki (zpěv) a kytarista Jirka Hanusek. "Jen tak ze zvědavosti jsme se přihlásili před třemi lety na festival trampských písní v Horním Jelení a skončili jsme na čtvrtém místě. Byl to obrovský úspěch, zkoušeli jsme předtím i do tří hodin do noci, neměli jsme žádné zkušenosti s mikrofony, technikou, ale i jednu starou písničku Cesta domů jsme vydrželi doslova drtit třeba sedm hodin," vzpomíná Robin Hill. A Tempo di vlak se pomalu, ale jistě rozjížděli k dalším úspěchům. V roce 2000 se probojovali do finále Moravského vrabce v Karviné a dostali šanci hrát na Zahradě v Náměšti na Hané. Když vloni postoupili do finále Trampské porty v Ústí nad Labem, už se začalo o kapele stále více v kuloárech hovořit. Největší triumfy přišly letos: prvenství na celostátní Portě a prestižní cena Krteček z festivalu Zahrada v Náměšti na Hané. "Moc nás to překvapilo a potěšilo. Rozhodně jsme takový úspěch nečekali," říká Robin Hill. Tempo di vlak tvoří hudebníci- amatéři. Všichni sice nějaký čas navštěvovali základní umělecké školy, ale každý z nich má úplně jiné povolání. Hudba se jim stává nádherným koníčkem. Většinu písniček si píší sami a nedávno spatřilo světlo světa jejich první autorské cédéčko nazvané... pro listí. Obsahuje poetické texty Konec léta, Línej vlak, Podzimní tón, Vzpomínky či Duhová svítání. "Tempo di vlak je především trampská kapela a záviděníhodné seskupení lidí, kterým je třeba věřit a trochu závidět vše, do čeho se pustí. A dělají toho požehnaně. Trampují po souši, vodě, skalách i bažinách. Vydávají vynikající, neukecaný a čtivý trampský časopis Cesty," chválí kapelu známý písničkář a tramp Miki Ryvola, který se stal kmotrem jejich debutového alba. Tempo di vlak kouzelně nastartovali a jedou po zajímavé hudební trase. Věříme, že mají v sobě ještě hodně páry v podobě invence.

 | Nahoru |

 | Nahoru |

13.června pokřtí Tempo di vlak svoji první desku

Ostravská trampská kapela Tempo di vlak pokřtí ve čtvrtek v ostravské Gamě svoji prvotinu, která dostala název podle jedné z písní – tedy …pro listí. Zastavil jsem se proto s Tempáky na kus řeči, abych se jich zeptal na pár věcí, které mě ohledně natáčení …pro listí zajímaly. Jen tak pro informaci několik úvodních dat: deska vznikla letos na jaře ve studiu Honzy Friedla ve Vyšším Brodě, je na ní 18 autorských písní a hudební režii měl Pavel Zajíc z Nezmarů. Na mé otázky mi odpovídalo prakticky celé Tempo najednou, tak když dovolíte, nebudu uvádět jednotlivá jména odpovídajících, neboť jsem mimo jiné nabyl silného dojmu, že Tempáci jsou ve svých názorech až nezvykle jednotní.

 

Tak tedy, Cowboyi, Viki, Ájo, Brumle, Jirko, povídal jsem si s Pavlem Zajícem, hudebním režisérem vaší desky, a říkal mi, že se mu s vámi výborně spolupracovalo. Bylo to oboustranné?

 

Myslíme, že jsme vybrali opravdu dobrého hudebního režiséra, Pavel byl hodně trpělivej, pracovalo se když jsme chtěli, takže vládla absolutní pohoda, vtipkovalo se a prostě byl čas na všechno. Pavel je fakt pohodář. Když jsme zazpívali úplně nejhůř, tak on řekl: jo, teď už je to skoro dobrý, zkusme to ještě jednou…

 

Co bylo pro vás těžší nahrát - nástroje nebo zpěvy?

 

Nás to trochu překvapilo, protože jsme si mysleli, že pro nás budou nejlehčí vokály a že nejdýl se tam zdržíme s nástrojema. Ty nám ale překvapivě šly docela od ruky. Tak jsme si říkali, že to nejtěžší máme za sebou, a ono přeci jen - ouha. Kytara se naladí a ladí, kdežto ty hlasy někdy ladí i neladí.

 

Nahrávali jste vokály live stylem nebo po stopách jednotlivé hlasy?

 

Když to byly vokály, tak dohromady. Akorát sóla se točila zvlášť.

 

A nástroje?

 

Každý zvlášť. Vlastně - nejdřív jsme nahráli doprovodnou kytaru, jen takovou orientační, nakonec se ale nechala a ostatní nástroje se k tomu dodělaly po stopách.

 

Kolik nahrávacích dnů jste tím vlastně strávili?

 

Od soboty do soboty…

 

A která píseň vám dala nejvíc zabrat?

 

Možná Pláň bez konce, kde se nakonec i trochu měnily hlasy. Ono totiž to, co jsme si mysleli, že je správně, pak ve studiu vylezlo jako chyba, takže jsme to malinko doaranžovávali.

 

V tom přearanžovávání měl nějaké slovo i Pavel Zajíc?

 

Pavel s Honzou Frídlem. Oni doporučili třeba nějakou změnu, ale jinak jsme pracovali společně.

 

A Pavel to nakonec nevydržel a zahostoval si, koukám…

 

Pavel si zahostoval v jedné písničce, kde nám tak úplně nešlo to štěrkání vajíčkem, kolem jedenácté večer už to nějak zlobilo, kluci byli unavení a už neměli tu trpělivost…

 

S Honzou Frídlem, zvukovým režisérem, se vám spolupracovalo jak?

 

To je taky neskutečný pohodář. U něj nikdy nevidíš zbytečně rychlej pohyb. (smích)

 

Takže kdyby jste měli nějaký jiný kapele doporučit studio ve Vyšším Brodě, tak byste doporučili?

 

Rozhodně. Jak cenově, tak tím přístupem. My jsme tam i spali, byli jsme tam furt, a když jsme chtěli, tak jsme mohli začít třeba v osm ráno a skončit v jedenáct v noci. Taky tím, že máme vydavatele, Agenturu Casey, tak nás nehonily zas úplně peníze, byl prostě čas. Takže když jsme seděli třeba jen ve studiu a o něčem debatovali, nebyli jsme nervózní, že nám utíká čas. Prostě jsme nemuseli až zas tak počítat. Takže když jsme se na něčem zasekli a nešlo to dál, normálně jsme se sebrali a tak na hodinku vypadli i s Honzou Friedlem ven k řece.

 

Všiml jsem si že sleeve-note k desce napsal Miki Ryvola…

 

No, my, když jsme přijeli ten první den na nahrávání nástrojů, tak večer, bylo asi jedenáct v noci, Pavel s Honzou řekli, že si uděláme malý výlet. My jsme vůbec nevěděli, o co jde, ale jeli jsme. Někde jsme pak vjeli do lesa, a teď jsme přijeli na takový palouček, kde stála ta bílá obrovská budova s nápisem Fort Hazard. Takže tam jsme se s Mikim sešli, chvilku jsme hráli, bylo to moc fajn. Tam to tedy nějak vzniklo, že by ten sleeve-note mohl napsat. A pak , když bylo cédéčko hotový, si ho Miki poslechl a ten sleeve-note napsal.

 

Ještě mi povězte, kdy tu desku pokřtíte?

 

Ve čtvrtek 13. června v kulturním domě Gama v Ostravě, v 19 hodin. Chceme to udělat tak trochu netradičně s tím, že už loni jsme završili sezónu našich pořadů Tóny cest takovým trampským rautem, a rádi bychom něco takového udělali i teď. Jinak máme vymyšlené nějaké kulišárny, jako host přijde Mlok Grym.

 

Tak držím palce, ať se křest povede…

Šaolín 

 | Nahoru |



 | Nahoru |

Tak trochu jinej vandr

 

     Je zase jeden z pátků, kdy boty zůstanou stát u dveří a celta, spacák, ešus nevytáhnou paty z rohu pokoje.

     Je zase jeden z pátků na začátku léta, kdy zůstávám doma, ale moc mě to nemrzí. Oknem do pokoje nahlíží soumrak, sedám si na koberec, zavírám oči  a propadám se do harmonie tónů a slov…

     Hluk města a čtyři bílý stěny kolem nechávám za sebou a odjíždím svým zeleným vlakem vstříc dálkám. To všechno „…Pro listí“, první a mezi příznivci dlouho očekávané CéDéčko Tempa di vlak.

     Jak tak poslouchám a čas si nepozorovaně plyne kolem mých uší, čtu si mezi řádky písniček vzkazy a hlavou mi běží útržky filmů… Cowboy sedící s kytarou u ohně, Ája u kolejí vonících dálkou, Viki a Bruml na cestě zasypané listím, Jirka za oknem srubu, kde

v krbu hoří smrkový větve a venku sníh a mráz. A taky AlíK stojící u trati a čekající na svůj Poslední vlak, s větrem ve vlasech a hlavou plnou Podzimních tónů a barev…

     Tak jsou tu všichni se mnou a já s nima u imaginárního ohně spojeni tenkým vláknem toulání a já tuším, že ať se vydám kamkoliv po té pavučině cest, vždycky potkám lidi, co sní stejnej sen.

     Díky Viki, Ájo, Brumle, Cowboji, Jirko, díky všem, co stojí při vás, co vás inspirují. Díky Miki Ryvolo za krásný slova k desce. Díky za jeden „vandr“ s vašima písničkama.

 

Stráša, Liberec

 

 | Nahoru |

 

 | Nahoru |

 

Tempo di vlak - …pro listí

      Tahle kapela má několik poznávacích znamení. Zaprvé to, že je složena ze dvou manželských párů a jednoho lichého hráče, zadruhé, že je s nimi pohoda, zatřetí, že hrají rádi a tak jsou schopni a ochotni přijet kamkoli i na poslední chvíli a začtvrté – že jim to hraje opravdu skvěle a umí to. Mám pocit, že všechno výše uvedené se dá na jejich desce najít. V Rožnově na Ozvěnách Porty hráli odpoledne pro návštěvníky Valašského muzea a plné hlediště si nechávalo přidávat a přidávat … Nakonec z toho byl koncert trvající více než hodinu a půl. Desku jsem si poslechl velmi pečlivě (nebo jak říká Wabi Daněk „Peclivě“) a mám ji s sebou v autě. Když jedu podzimní krajinou z Brna do Českého Krumlova přes Telč, tak si v lesích Vysočiny tuhle desku s chutí pouštím. Tak nějak se mi k té náladě hodí ze všeho nejlépe. Bravo.

Pepa Tornádo Pecl  

 | Nahoru |

 

 | Nahoru |

V jednoduchosti je spolehlivost

Více  jak tři roky utekly ode dne, kdy jsem na pódiu poprvé spatřil tehdy  začínající trampskou skupinu Tempo di vlak. Mám-li ji dnes porovnat  s jejími  „vrstevníky“, kapelami, které se na konci devadesátých  let začaly objevovat na  hudebních soutěžích, urazilo od té doby  Tempo ojediněle dlouhou cestu. Zcela po  právu se proto nyní těší  velké divácké přízni, bulvární novináři by se asi  nestyděli použít  slovíčko „boom“. Tempo di boom. 

 

Rok 2002 přinesl Tempu mimo přesvědčivého  úspěchu na Zahradě  (1. místo v soutěži o Krtečka) také premiérovou  dlouhohrající desku. Šuškalo se,  že ji vydají České dráhy, což  mohl být nejen v kontextu s názvem kapely, ale i  pro textový obsah  písní a koneckonců vlastně vůbec kvůli celému „ježdění ven“,  hezký  vtípek. Nakonec to sice s ČD nedopadlo, ale nahrávky se produkčně  ujal  Vláďa Casey Růža, člověk, jehož jméno je s dráhou a kolejemi  spojeno více než  jen v jedné písni Pavla Dobeše. 

Desku svižně  zahajuje píseň Príma den, z níž na jednu stranu dýchne  pohoda,  která se ponese celým albem, na stranu druhou je v textu vyčerpána  skoro  všechna tématická náplň, o které se ve zbytku desky bude  zpívat stále dokola.  Klasické železniční ikony jako vlak, perón  či trať, zpívání s kamarády, vyznání  lásky k přírodě a brouzdání  v ní. Je však pravda, že nekomplikovanost zde  přináší hitovost,  posluchače nutí k pobrukování, píseň snadno utkví v mysli, a  je  vyhráno. V další písničce (Půlnoční nádraží), která v refrénu  přechází  do jakéhosi ryvolovského „retro stylu“, se kurz hudebně  změní, textově nikoliv.  Jak album ubíhá, je vidět, že Tempo di  vlak je mnohem vynalézavější muzikantsky,  než textařsky. Ačkoliv  kapela nepředvádí instrumentální ekvilibristiku, jako to  měl ve  zvyku s Tempem často srovnávaný Magison, je její zvuk dostatečně  pestrý.  Zato texty se postupně slévají v jeden víceméně univerzální.  Byť je s českým  jazykem zacházeno velice korektně, s citem pro  dynamiku a rytmiku verše a bez  zbytečného otáčení přízvuků, neuškodila  by trocha invence, jako tomu je  například v písni http://beta.internetfolk.cz/priloha/listi. Ta mi přijde jako z úplně jiného světa, dobrý příklad  toho, že i  ve stokrát omletých tématech se dají najít nové metafory  a chytré pointy. 

Konkrétně v http://beta.internetfolk.cz/priloha/listi došlo zároveň  k dokonalému splynutí obou elementárních  složek písně, tedy textu a melodie,  čehož výsledek je vždy skvělý.  Na tuto činnost má Tempo di vlak zdá se talent,  protože to výtečně  klape i v dalších písničkách, jako třebas Zamrzla  láska,  Poslední vlak či Jackovi. Poslední jmenovaná sice  nepochází z dílny dvorních autorů Tempa (jde o dar od Vládi Šaolína  Konopase),  ale kapela si smlsla na aranžmá a dynamice, čímž byl  dojem z celé písně umocněn.  A najednou je jedno, že se zase zpívá  o vlaku, že na střeše sedí obligátní hobo  a romanticky jede bůhví  kam. Dohromady to prostě dává smysl. 

Písním, kde se vzácné  kouzlo spojení „duše a těla“ tolik nezdařilo, pomáhá  nahoru kvalitní  pěvecký projev Tempa. Barva dvojhlasu zpěvaček evokuje  přirovnání  k duu Maršálková - Voborská, vůbec mi při poslechu tohoto CD v mysli  často vytanuly asociace k desce Tulácký amulet od Pacifiku. Ve  sborech je Tempo  di vlak vybroušené, zajímavé momenty přijdou  například když se hlasové party  pustí do efektních „prolínaček“  (Duhová svítání, Vánoční). 

Co kapele nelze upřít,  je upřímnost, se kterou své písně podává. Nedá se  nesouhlasit  se slovy Mikiho Ryvoly ve sleevenote – o poctivé muzice. Z desky  je  cítit chuť dělat „vobyčejný písničky“, které se budou dobře  zpívat, což je  podtrženo bookletem s akordy, de facto maličkým  zpěvníkem v ceně CD. Nebráním se  této přímočarosti, jen si nejsem  jistý, zda ponese své ovoce věčně. 

 

Tempo di vlak: ... pro  listí, 2002 Casey, celk. čas: 44.36

Príma den -  Půlnoční nádraží  - Podzimní tón - Línej vlak - Konec léta - http://beta.internetfolk.cz/priloha/draha - Vánoční -  Cesty zpátky - Kolejí pár - Zimní - Než  se rozední - Zamrzla láska - Pláň bez  konce - Jackovi - Poslední  vlak - http://beta.internetfolk.cz/priloha/listi - Vzpomínky -  Duhová svítání

David Jirků 

 | Nahoru |

 | Nahoru |

Slunný trampský podzim   (Folk a country 11/2002)

     Trampské písničky jsou něco, co je skutečně naším specifikem a nikde snad podobnou věc nenajdeš (pochopitelně s výjimkou Slováků, kteří ale byli v tomto případě vždy slabší větví téhož kmene). Vlastně jde o směr vymezený spíš ideově než hudebně. Těžko najít hudebně mnoho společného mezi těmi Ascalonami, Opuštěnými městy, Amazonkami a Zachráněnými koni. Podle vlastního vkusu si pak každý může svou oblíbenou podobu trampské písně označit za její zlatou éru a jí měřit zbytek historie.

     Ta kapela by se ani nemusela jmenovat Tempo di vlak, abyste po poslechu pár tónů pochopili, že jejich základem je odkaz ryvolovský, byť poněkud modernizovaný třeba sem tam flétničkou. Ale swinguje jim to klasicky, v písních se dobře vyvažuje jednoduché vyjádření s občasnou důvěryhodnou drobnokresbou detailu, na dynamiku je sice kladen důraz, ale není schválná. Melodie jsou nápadité a v harmonii se (už díky tomu, že dokážou jít do čtyřhlasu) nevystačí se třemi akordy, některé harmonické postupy mi připomněly, jak jsem si lámal  kdysi hlavu nad tím, kam na to chodí Miki Ryvola. Kam by, k starým jazzmanům.

     Poslechnete-li si celé album, asi v muzice nenajdete nic, co by nebylo známo už koncem šedesátých let. Kdyby takováto deska vyšla někdy v roce 1967 a taková kapela se objevila na prvním ročníku Porty, staromilci té doby ji sice sepsují, ale trampští avantgardisti je udělají svými guru.

     Jenže uběhlo přes třicet let a všechen písek při zlatonosných řekách byl důkladně prorýžován, kdysi panenskou krajinu zdobí zarůstající sejpy. Posloucháte poctivě, čistě nahrané a nazpívané písničky, nápaditě dotažené do konce, vzájemně odlišitelné (je požehnáním pro kapelu, když v ní píší všichni), ze kterých navíc dýchá radost z muziky a nevykalkulovanost, a máte pocit jakéhosi deja vu. Jako by to všechno už bylo slyšeno. V letech šedesátých, sedmdesátých, osmdesátých… Z těch mi připomínají nejvíce Ozvěnu, právě pro hlasové a nástrojové obsazení, včetně oněch flétniček. Ale jsou přece jen swingovější.

     Je to nesmírně příjemná a konzervativní deska. A poctivost sama. Kdyby poctivost platila nejvíc, je tohle adept na titul prezidenta všech desek. Protože kapelu trošku znám, vím, že se nad harmoniemi našpekulovali, že vícehlasy pečlivě zapsali do not, že se piplali s každým kousíčkem. Vyplatilo se to. Nejen na této desce, ale i na tom, že po zkušenostech ve studiu ve Vyšším Brodě jsou suverénnější na pódiu.

     Vrátili mne poslechem této desky na konec šedesátých let, kdy jsem bral posluchačský rozum. Je to sice návrat s vlastním repertoárem, ale pocitově přesný. Je to také návrat daleko sympatičtější než jaký nabízejí média s různými dotuctucovnými remaky hitů té doby.

      Ostatně dali si pozor, aby se jim do textů nevloudilo nic, co by dojem doby před třiceti lety narušilo. Žádné podnikání, mobily, ba ani karimatky a treking. Jsou to písničky většinou o krajině v proudu času a pocitech člověka, který jí prochází, pohroužen do intimního kontaktu s ní. Vnější svět jakoby neexistoval. Jen barvy, vůně, teplo a chlad, prostě člověk hluboce spojený s přírodou. I když se zpívá vícehlasem, jde většinou vlastně o velmi intimní prožitky jednotlivce.

     Pokud se hovoří o tom, jak nám umírá tramping a trampská píseň, je Tempo di vlak důkazem, že jsou tu ještě trampští bardové střežící posvátné ohně. Na druhé straně až pietní snaha o udržení čistého tvaru naznačuje, že se asi i u nich pocitově trampská písnička cítí v defenzívě, že nebojuje o nová území, jen obhajuje ta stará. Je to prosluněný podzim žánru, který dříve vykvetl mnoha květy a teď dozrál v mnohosti plodů, vůní a barev. Je to hezké, ale člověk má pocit, že až tohle skončí, přijde zima. A jak se zpívá v jedné z písní alba, Zamrzlé lásce: „jako už nepřijde, já tomu nevěřím“.

     Deska je dobře vypravená, akordové značky u textů jsou v tomto případě zaručeně funkční částí výbavy, a pro sleevenote nebylo na celém světě lepšího autora než je Miki Ryvola.

     Na závěr jednu poznámku nehudební. Kdybych měl někdy popisovat, co to znamená trampská záliba v přezdívkách, poslouží mi Tempo di vlak. Já se jmenovat Robin Hill, tak mi to připadá trampské až moc. A on si ještě nosí po světě přezdívku Cowboy.

 

                                                                                                         Jiří Moravský Brabec

 | Nahoru |

 | Nahoru |

...pro listí   (Časopis Western World)

Podle některých šíbrů ze zákulisí trampského „šoubyznysu“ se trampská písnička téměř celá 90. léta potácela někde na okraji, její renomé hájily jen „staré páky“ a nové a mladé kapely se snažily jen kopírovat zvuk komerčně úspěšného Kamelotu. Spíše než kopírováním Kamelotu trpí však současná  tzv. trampská píseň mnohem více neschopností udržet rovnováhu na klouzačce vedoucí k zfolkovatění všeho, co se octne v poli zemské přitažlivosti tohoto žánru.

Ostravská skupina Tempo di vlak se sice přiblížení ke zmíněnému klouzavému sešupu „via folk“ také nevyhnula, dokázala však rovnováhu ustát a přitahována tradicí klasické trampské písně si z folku vzala pro svou hudební image jen to nejnutnější a přiznejme - i dobré. Důkazem toho je i jejich první profilové album s ne  příliš libozvučným názvem ... pro listí. Bůhví proč kapela zvolila název alba právě podle stejnojmenné swingovky, která patří spíš k průměru téměř dvou desítek písní. To však pro celkový dojem z nahrávky není rozhodující.

Písně skupiny Tempo di vlak, pětice sympatických  Ostravanů, kteří jdou  za svým hudebním cílem velice cílevědomě a důsledně, jsou směsí melodiky čerpající z trampské zpěvné tradice, tulácko-westernové romantiky, snahy o vytěžení co nejlepšího barevného zvuku z jednoduchého instrumentáře akustických nástrojů a kvalitních vokálů tvořených příjemnými, spíše měkčími hlasy ženského(2) i mužského osazenstva kapely.

Po hudební stránce mají některé písně blízko k drsnosti příběhů Wabiho Ryvoly, jiné zase k melancholičnosti skladeb jeho bratra Mikiho. Tempo di vlak se však rozhodně nesnaží cokoliv kopírovat a bezhlavě přejímat. Zdá se, že jen pozorně naslouchá všemu, co stojí za poslech - a pak si stejně vše udělá po svém. A to je dobře. Z písní, které snad nejvíce zaujmou posluchače mezi 18 písněmi na albu ...pro listí, možno vzpomenout Príma den, Půlnoční nádraží, Línej vlak, Poslední dráha, Jackovi nebo Poslední vlak. Lze však předpokládat, že ani tento recenzní pohled nebude zcela odpovídající cítění všech, pro které Tempo di vlak zpívá a hraje. Záběr posluchačů, které muzika této party oslovuje, je poměrně široký. S jistotou možno naopak předpokládat, že nemálo písní z této desky se dost brzo objeví jako stálice u ohňů trampských potlachů. Je dobře, že mladí toulavci mají tak výrazný a generačně sobě blízký hudební vzor.

Slavomil Janov a David Pleva

 | Nahoru |

 | Nahoru |

Tempo v Bohnicích

            V době, kdy se do centra naší Matičky stověžaté sjížděli účastníci sammitu NATO, do divadla „Za plotem“ bohnického ústavu (dle vyjádření Belmonda – pro použité učitelky a jiné choromyslné) se sjížděli diváci na koncert ostravské trampské skupiny TEMPO DI VLAK. Přijeli s mírným spožděním – zácpa na dálnici do Prahy vykonala své. Již během prvních písniček však čekajícím vše vynahradili. Protože v řadách diváků sedělo i pár místních pacientů, nad jiné tu platilo, že hudba je nejlepší lék. Ostatně ta „tempácká je skutečně skvělá medicína.

                                       Bublina

 | Nahoru |

 | Nahoru |

Koncert vítězů na koberci

Koncert dvou vítězů letošní Trampské porty v rámci pražského Zpívání na koberci byl zároveň úplně prvním hudebním koncertem v celém Karlíně po srpnové povodni. Zatímco Lístek začínal hrát, polovina Tempa di vlak se teprve blížila ku Praze, aby se následně prosmýkla přes policejní zátarasy až na místo. Pódium v malém sálku zůstalo v pozadí a kolem keramického nesmyslu zvaného Porta uskupený Lístek příjemně akusticky zahrál a zazpíval. Tempáci nakonec dorazili včas a tak mohli stejně úspěšně pokračovat. Vstupné tentokrát neexistovalo, tedy spíše bylo dobrovolné a jeho výtěžek byl určen pro vyplavenou loděnici, na kterou se také chodilo zpívat. Po skončení se ještě hrálo na ztichlém Karlínském náměstí. Tím se však nekončilo.

            Tentokrát akce pokračovala víkendem na Brdech na Empty campu, sobotní výpravou po okolních kempech a večerně-nočním ohněm, u kterého hrál a zpíval, kdo uměl a chtěl. Déšť přišel naštěstí až v neděli. Příjemný první říjnový víkend v sympatické sestavě lidiček jen potvrdil Carmenova slova: „Trampskou portu letos opravdu vyhrály trampské kapely“.

                                                Belmondo

| Nahoru |

| Nahoru |

Skupina Tempo di vlak se stala objevem roku ve svém žánru

Ostravská trampská kapela Tempo di vlak, letošní objev roku ve svém žánru a držitelka ceny časopisu Folk & country, vznikla v roce 1998. Úspěchy se dostavily nezvykle rychle: rok 1999 - čtvrté místo na festivalu v Horním Jelení, třetí místo na Karvinském totýmku, rok 2000 - třetí místo v oblastním kole trampské Porty v Bludově, finále Moravského vrabce a finále Porty, rok 2001 - první místo na oblastním kole trampské Porty s postupem do finále, placka pro nejlepšího zpěváka všem členům kapely na Náměšťské placce. O dění ve skupině si přišli popovídat zpěvák a kytarista Robin Cowboy Hill a zpěvák a kontrabasista a také textař Petr Bruml Donath.

* Založení kapely - to byl něčí záměr, nebo spíše náhoda?

Robin C. Hill: My jsme vznikli tak, že jsme se potkali. Dva manželské páry. My dva a naše ženy, Silvie Ája Hillová a Ester Viki Donathová. Někde jsme se slyšeli, jak zpíváme, zkusili jsme to dohromady a bylo to. Takže jsme začínali jako čtveřice, pak jsme potřebovali ještě jednu kytaru, a tak nakonec přibyl Jirka Hanusek.

* Letos jste se stali po celkem krátké době existence objevem roku. Čím to je?

Petr B. Donath: My jsme sami překvapeni. Klíč k tomu se dá asi těžko najít. Říct si: Budu hrát a budu slavný, to nejde. My děláme především to, co nás baví. Akorát, že písničky se asi vyvíjejí ...

* Kdyby někdo po vás chtěl recept na úspěch ...

Robin C. Hill: Mít vlastní písničky je určitě jedna z podmínek, nebo výhod. I když my v začátcích jsme hráli a zpívali převzaté věci od Wabiho Ryvoly z éry Hoboes i jiné ...

Petr B. Donath: Já jsem třeba v začátcích vůbec netušil, že někdy budeme mít vlastní písničky ...

Robin C. Hill: Hráli jsme takové ty prastaré hity trampského repertoáru, pořád je umíme, ale hrajeme je už naprosto výjimečně.

* Chtěli jste hned zpočátku vystupovat a koncertovat a s tímto cílem jste budovali hned repertoár?

Petr B. Donath: Spíše jsme dali dohromady pár písniček pro hraní s kamarády, pro známé. Potom jsme se přihlásili na festival do Horního Jelení, což je známý trampský festival, a skončili jsme čtvrtí, což nás příjemně překvapilo a byl to jistý stimul.

* Co je vaše silná stránka? Instrumentální hra, nebo spíše zpěv? Nebo jsou to texty?

Robin C. Hill: V nástrojích se ani necítíme moc silní ...

Petr B. Donath: Nikdo nás to neučil, jsme vlastně samouci ...

Robin C. Hill: Začínali jsme dost pozdě, bylo nám dvacet šest dvacet sedm let. Spíš to bude ve vzájemné souhře, v radosti z hraní ...

* Snažili jste se ve vašich písničkách nějak se odlišovat od ostatních?

Petr B. Donath: My jsme takhle nikdy neuvažovali. Nesrovnávali jsme se. Ani jsme se nesnažili o zviditelňování.

Robin C. Hill: Hledali jsme v aranžích. Řekli jsme si: Takových písniček jsou mraky, zkusme to jinak.

Petr B. Donath: Ale pořád děláme věci tak, aby se hlavně líbily nám, aby se nám to dobře zpívalo.

* Jak vznikají vaše písničky?

Robin C. Hill: Texty hodně píše tady Bruml. Ale každý se nějak podílí. Většinou děláme hudbu na text.

* A jak vznikají texty? O čem většinou jsou?

Petr B. Donath: Jsou o všem možném. O životě, o spojení člověka s přírodou. V základě jde o nějaký zážitek. Ten se promění v určitý pocit a ten pocit se snažím nějak popsat tak, aby tam byl nějaký obraz a nějaká atmosféra. Ale já nejsem nějaký zručný textař, mně to vždycky strašně dlouho trvá, než text dopíšu.

* Zůstaňme ještě u textů. Někteří textaři hledají inspiraci v poezii, píší takzvaně od stolu ...

Petr B. Donath: Já bohužel poezii moc nečtu ...

* Možná je to vzhledem k originalitě vašich textů dobře ...

Petr B. Donath: To nevím. Já musím mít prožitek, nápad, potřebu něco sdělit.

* Vzpomenete si, jak vznikla vaše první společná písnička?

Robin C. Hill: To Bruml poprvé přinesl text ...

Petr B. Donath: To si pamatuju docela přesně. Ty jsi říkal: Já bych napsal nějakou melodii, to nic není, akorát ten text chybí. Já jsem dva měsíce šmoulil nějaký text, pak jsem ti to dal a ty jsi to za patnáct minut zahrál.

Robin C. Hill: Já mám asi nějaký dar, nebo nevím, čím to je, já se na text podívám, a už když to čtu, tak písničku začínám hrát na kytaru.

* Dál pak práce na písničce vypadá jak?

Petr B. Donath: Rozepíše se do not, protože máme všichni docela málo času, tak se věc naučíme z not, pak to jde společně. Každý řekne, co ho napadlo, a když se všem písnička líbí, je hotová.

* Co říkáte informování rozhlasových a televizních médií o dění v trampské a country hudbě?

Robin C. Hill: Je to hodně macešské. Když jsme byli převzít cenu časopisu Folk & country, byli tam Marek Eben, Zuzana Navarová, Vlasta Redl, Čechomor amy, a zájem médií moc velký nebyl. Petr B. Donath: Já tomu nerozumím. Obecně folkovou hudbu poslouchá moc lidí. Na festivalech je úplně plno. Na severu Moravy a ve Slezsku přitom snad neexistuje rádio, které by se tomuhle žánru věnovalo systematicky. Jedno rádio je jako druhé. V Čechách nějaké country stanice přece jen jsou.

* Kde vás v nejbližší době můžeme slyšet?

Robin C. Hill: V rámci Zahrady v Náměšti na Hané hrajeme asi sedmkrát, pak hrajeme na festivalu Na pomezí v Horní Lomné.

* Vaše pravidelné ostravské večery v ostravském KD Gama budou pokračovat i v příští sezoně?

Robin C. Hill: Určitě. Už se těšíme. V září přijede skupina BG styl, s nimi vždycky začínáme v září, pak přijede Pacifik a další.

* A nechcete zkusit častější interval, třeba jednou za čtrnáct dnů?

Petr B. Donath: Nám se zdálo už jednou měsíčně dost. Vždycky chceme zahrát aspoň jednu novou písničku, pak se snažíme, aby ten večer byl nejen o písničkách, aby tam byly nějaké scénky, divadlo, je s tím dost práce. A my z toho všeho chceme mít hlavně radost, pak ji mají i diváci. Zatím zůstaneme u měsíčního intervalu.

| Nahoru |


| Nahoru |

Idnes  28.5.2003

 

kotlíkáři (ajda, 29.05.2003 9:22)

Objev roku? Slyšeli jste někdo Tempo di vlak? Ukňourané, stupidní texty...Jako lidi (osobně jsem se  sešel s nima na jejich "domácí scéně")- prostě děs. Lisdi, co si hrají na jemné dušičky a přitom rejžurou. No a jejich slavný "zakladatel" pan Zajac - usměvavý panáček, který jede v podvodech . Musím se usmívat, kam až to řiťolezectví dolezlo. Tak kotlíkáři z Tempo di vlak a spol.: šetřte indulony . Fakt je to děsný.

 

Re: kotlíkáři (posluchac, 29.05.2003 10:08)

"Slyseli jste nekdo Tempo di vlak?" Ano, slysel jsem Tempo di vlak. Jak na jejich domaci scene, tak jinde. Me osobne by spise zajimalo, clenem ktere neuspesne kapely cteny vyse jmenovany Ajda asi bude. Protoze to, co z neho hovori, by se dalo pojmenovat cirou zavisti. At kvete lidska malost!

 

 

Re: kotlíkáři (Petra, 29.05.2003 15:54)

Skupina Tempo di Vlak má své posluchače, kterým se líbí a díky kterým získala nejednu cenu. Komu se nelíbí, ať poslouchá něco jiného. Projevovat své mindráky a vznášet nepodepsaná obvinění v netové diskusi je - přinejmenším - hloupé.

 

 

Fuck you, kotlíkáři! (Krypl, 28.05.2003 15:27)

 

 

 

příspěvek zrušen (doc, 28.05.2003 17:10)

(Příspěvek byl zrušen redakcí)

 

 

Re: Fuck you, kotlíkáři! (eliska , 29.05.2003 14:26)

koukam, ze moc inteligence jsi asi nepobral, co?

 | Nahoru |

 

 | Nahoru |

Objevené Tempo di vlak

Na stole se zatím orámovaně blýská sedm zavěšených klíčů, které zanedlouho najdou své majitele. Čtenářská anketa vyhlašovaná tradičně časopisem Folk&country letos přinesla několik překvapení. Nevyhrála Pavlína Jíšová, ale zpěvačkou roku se stala Zuzana Navarová, před Jarka Nohavicu se ve zpěvácích vyhoupl Vlasta Redl. Mezi očekávanější výsledky se jistě řadí událost roku – Zahrada, skupina roku – Čechomor a nakonec i deska roku „Já na tom dělám“ bratří Ebenů. Zkrátka folk, folk, folk... Jenže je tu ještě kategorie Objev roku.

Týden před touto tiskovou konferencí, během které se ceny rozdělují mi Bruml psal: „Asi budeme v Praze, ale je to akce, o které si i doma dovolujeme jen šuškat!“ Rozesmátý Cowboy s Viki teď od Juppa přebírají KLÍČ. Docela velký, těžký, nablýskaný se štítkem, na němž svítí nápis Tempo di vlak skoro tak jasně jako úsměvy členů kapely, která vloni vyhrála co mohla. Krátké proslovy, fotky, rozhovory, občerstvení....Cowboy ještě cosi domlouvá s Markem Ebenem, zatímco my ostatní se už jen dohadujeme, kdy se asi objeví „Na plovárně“...

Hudbymilovné diváctvo docela přesně touto volbou vyjádřilo svůj hlad. Hlad po písničce. Takové úplně obyčejné, člověčí, kterou si může broukat na cestě, u ohně, při práci nebo třeba s kapelou. To všechno Tempo rozdává plnými hrstmi. A bůhví, kde se to v nich rodí. O jejich písničky už strach nemám, ale přejme si ať se na, za i pod pódiem s nimi budeme moci potkávat ještě dlouho a dlouho.

 

Belmondo

  | Nahoru |

 

  | Nahoru |

Pěkné léto a pěkný podzim přeje objev roku Tempo di vlak 

Těžko mohl někdo předpokládat, že po vcelku hubených devadesátých letech a startu Magisonu se začne blýskat na lepší časy trampské písničky, že se nakonec ostravskému Tempu di vlak podaří dosáhnout ještě výš.

Seděli jsme v Malostranské Besedě po předání Klíčů ankety časopisu Folk&country (Tempo zvítězilo v kategorii Objev roku a jejich deska „...pro listí“ se umístila na skvělém desátém místě) a povídali si. Spíš než o minulosti o pohledu dopředu. Tempáci, ačkoliv jim jednu chvíli jejich vítězný Klíč zmizel v kapse nenechavcově, byli v pohodě. I přes varovně zdvižené prsty některých folkokritiků je kapela i letos ve formě a boduje stále dál. Na mušku se dostala především jednoduchost a nekomplikovanost většiny jejich textů i notiček. Jenže jednoduchost neznamená primitivnost a podbízivost. Ty písničky jsou poctivě živé. I proto skupinu objevuje pořád víc diváků. Nechám ale raději mluvit Cowboye, Viki, Brumla a Jirku (Ája se nemohla dostavit, proto tentokrát chybí). Občas ještě do hovoru vstupuje naslouchající Tony...

 

Výčet všech vašich vítězství za poslední roky by asi byl zbytečně rozsáhlý a únavný na čtení, takže co se vám vyhrát nepodařilo?

Jirka: To mistrovství světa ve fotbale.

Bruml: V hokeji...

Viki: ...tenis...

 

Narážíte na článek Vaška Müllera, který napsal, že kdybyste byli poslaní na mistrovství světa ve fotbale, tak byste vyhráli i tam...

Cowboy: My se tam prostě nepřihlásili.

Viki: Ještě nás prostě není ani „rodinně“ jedenáct.

Bruml: Ale kdyby tam bylo divácké hlasování, tak bychom možná měli šanci.

 

Jaká je vaše slabá stránka?

Jirka: Obrana.

Bruml: To bude kvalitní rozhovor, že Belmondo, máš z toho radost?

 

Mám. Ještě aby nám tak řekli něco zpovídaní!

Bruml: Slabší stránka je asi čas, protože my to honíme kde můžeme a těžce.

 

A silná stránka?

Jirka: Že jsme pořád ještě kamarádi.

 

Kde leží krajina vašich tuláckých snů?

Bruml: Tý, brďo...

Viki: Beskydy, určitě Beskydy a u Cowboyů Oderské vrchy.

 

Kdo má v kapele hlavní slovo?

Bruml: U nás doma vím, ale v kapele netuším...

Cowboy: Rozhodující slovo má Jirka, když jsou dva proti dvěma, třeba Brumlíci proti Cowboyům nebo kluci proti holkám, tak rozhodnutí je na Jirkovi.

 

Co posloucháte za muziku?

Viki: Folk, jazz, klasiku...

Bruml: Líbí se mi začínající kapely....Falešňáci, Přátelé od Olomouce. Líbí se mi cédéčka, která nejsou přearanžovaná, živé nahrávky.

 

Jak reagujete na výtky, že se ve vašich písničkách objevují tradiční trampské rekvizity?

Cowboy: To jsme zrovna trošku probírali. Otázka mě překvapila, protože jsme si říkali, jak je fajn, že se nám oproti starším trampským kapelám podařilo ty rekvizity, jako třeba kanady, ešus, táborák, cesty-necesty, nepoužívat vůbec. Tedy kromě vlaku, ale ten nakonec není jen trampský. Proto nás asi poslouchá publikum širšího ražení, ne jen trampové.

 

To samozřejmě nebylo z mé hlavy, ale z hlav folkových kritiků...

Cowboy: Opravdu nás to hodně překvapuje...

Jirka: Ta kritika jde víceméně od našich vrstevníků nebo od lidí z kapel na naší úrovni a to mě docela zaráží.

Bruml: My nekritizujeme vůbec a ani nebudeme.

 

Zaslechl jsem i takové hlasy, že jste sice trampská kapela, ale nejezdíte ven...

Viki: Nedávno jsme s Cowboyem, Ájou a Brumlem byli na perfektním vandru v Oderských vrších.

Cowboy: Nejsme už z těch, kteří jezdí každý týden, taky jezdíme hrát a máme rodiny. Když to vyjde jedeme. Hodněkrát za rok.

 

Co plánujete letos? Kde vás můžeme v létě slyšet?

Cowboy: Začíná to Zahradou, potom festival Na pomezí, Tišnov, Lipnice nad Sázavou, Český Krumlov, Mohelnický dostavník, dvakrát na Slovensku, na Ozvěnách Porty v Rožnově pod Radhoštěm a na podzim se rozjedou naše Tóny cest.

Bruml: Chceš vidět náš kalendář?

 

Jistě, mohl bys ho, prosím, ukázat tady na diktafon, ať z toho mají něco i čtenáři? ..... Děkuji.

 

Vaše pravidelné večery Tóny cest dobíhají do první třicítky, Trampský guláš byl šestý a časopis Cesty došel k tisící stránce. Jak stíháte organizační věci kolem?

Cowboy: Guláš je pohodový, je jednou za rok. Horší jsou Tóny cest, které jsou pravidelně měsíčně a na každé se snažíme mít novou písničku, pokaždé trochu překvapit třeba jinou výzdobou, jinou výstavou, jiným programem, jiným hostem (vícekrát vystoupila vlastně jen skupina BG styl, se kterou vždycky zahajujeme sezónu).

Viki: A Cesty – to je aktivita Zajace.

Bruml: Podstatné je, že se tím dobře bavíme. Nebereme to jako práci, úkoly si rozdělíme, každý udělá co ho baví a zvládne se to.

Jirka: Škoda, že se tím tak nebaví moje manželka...

Bruml: Ona je ale v podstatě taky ráda, protože než se s náma Jirka seznámil, tak byl vagabund, ochlasta a ...

 

...a teď je Objev roku!

 

Trampská muzika se v poslední době víc prosazuje – je to i tím, že se vytratila normální obyčejná písnička, kterou by si lidi mohli zazpívat?

Cowboy: To určitě. My máme v repertoáru jak ty písničky jednoduché, které si může zpívat každý, i pár těch složitějších...

Jirka: ...které neumíme zahrát ani my.

Bruml: Muzikanti, kteří umí špičkově hrát musí mít své sólo, každý se chce ukázat a když je členů pět, tak je to dlouhé než se každý předvede a říká se tomu projekt. To může být nudné a pak je kolikrát lepší krátká píseň.

 

Spousta kapel po Listopadu 1989 začala pošilhávat po profi úspěších muzikantů, kteří se prosadili...

Bruml: Myslím, že je poznat když to někdo dělá proto, aby se prosadil a stal slavným. Lidi to cítí.

Jirka: Určitě je dobře, že je pár kapel, které spolu umějí jednat a jsou rády když si můžou společně zahrát.

Bruml: Skončí oficiální hraní, pak si sedneme a hrajeme s ostatníma, tam jde asi o tu písničku a muziku.

 

Považujete za důležité být označováni za trampskou kapelu?

Cowboy: Cítíme se hlavně jako trampové hrající písničky.

Bruml: Kdyby se trampská otázka rozebírala, tak stejně skončíš u toho, kdo je to a co je to tramp. Těch diskuzí už bylo tolik a nikam to nevedlo...

 

Tony: Tempo di vlak je ale trampský název...

Cowboy: Možná pro zasvěcené...

Jirka: Budeme hrát pořád stejně ať se to bude jmenovat trampská hudba nebo folk...ať si tomu říká každý jak chce.

 

Ze které ceny jste měli největší radost?

Jirka: Asi z finále Moravského vrabce. Byla tam kvalitní porota, to jsme koukali.

Bruml:  Pak z těch cen, kde hlasujou lidi, to je obrovská věc.

Cowboy: U poroty to znamená, že se líbíme pěti lidem, ale když člověk po Zahradě vidí, že mu dá hlas přes pět stovek lidí...

Viki: ...to je obrovská radost

Bruml: Jsou to dvě takové pochybnosti. Jestli to hraješ dobře a jestli se to líbí lidem. Z pozice, že hraješ dobře – Moravský vrabec a z pozice lidí – Krteček.

Viki: Samozřejmě teď i Objev roku, to je taky úžasná věc.

 

Chtěli byste na závěr sdělit nějakou hlubokou myšlenku?

Tony: Nechci vám do toho kecat, ale měl bych takovou hlubokou myšlenku – ten Puchejř, to je naprosto skvělej časopis...

Cowboy: Mám ho zrovna v autě...

 

Nějak se ti viklalo sedadlo, že?

Bruml: Vy jste s tím Puchejřem konkurence Cestám, to psali v jednom celostátním časopisu.

 

Tony: Se Zajacem jsme to vzájemně zkonzultovali na Trampské notě a pobavili jsme se.

 

Lidstvu chcete něco vzkázat?

Viki: Pěkné léto.

Jirka: Pěkný podzim.

Bruml: Pro jaký je to vlastně časopis, že máme něco vzkázat lidstvu?

 

Pro Puchejř se ptal Belmondo

 

P.S. Vítězný Klíč se ke svým pravým ostravským majitelům přece jen dostal. Tony ho nakonec z té kapsy sám rád vytáhl.

 

 

  | Nahoru |

 

Rozhovor o Tempu di vlak s Cowboyem

Dodnes považuju za „prima den“ onu podzimní středu kdysi před pěti lety, kdy jsem si poprvé pustil z kazety záznam několika písniček jakési naprosto neznámé trampské kapely z Ostravy. Ne, že by to, co jsem slyšel, bylo zcela dokonalé, ale pořádná stopa poctivé písničky, textové i interpretační upřímnosti a nadšení lezly z nahrávky na všechny strany. Od té doby se už samozřejmě hodně změnilo a Tempo di vlak se z nadějné začínající kapely posunulo přes období vítězství všech možných i nemožných soutěží a anket až ke své dnešní pozici – jedné z nejlepších kapel trampské scény. Píšu-li trampské scény, dopouštím se nepřesnosti, jelikož kapela má své příznivce v řadách posluchačstva značně širších. Po dvou letech se  jim podařilo vydat už druhou desku, jejíž celkové vyznění je zase o kus živější. A na pódiích je právě ona živost a dynamika slyšitelná velmi zřetelně. Tempu se podařilo nejen zazářit, ale udržet se v zájmu diváků a to je výkon nejúctyhodnější.

A sluší se dodat, že Ája, Viki, Cowboy, Bruml a Jirka jsou i pohodoví lidi, se kterými se potkávat je záležitostí velmi příjemnou. Rozhovor jsem vedl s kapelníkem Robinem Hillem Cowboyem.

Odkud pochází pojem „tempo di vlak“ je obecně známé, já bych se chtěl zeptat jak se k tak zajímavému názvu dostala vaše kapela?

Hledali jsme název na zkoušce u nás doma, což je v domečku u vlakové trati. Projel vlak, „tempo di vlak“ padlo do éteru a uchytilo se.

Kam kromě „ryvolovek“ nejraději saháte pro inspiraci?

My spíš saháme do svých srdcí, duší, do toho, co prožíváme. Nevím jestli se dá říct, že saháme takto pro inspiraci. Člověk je samozřejmě trošku ovlivněný, ale naše písničky jsou o tom co prožíváme.

Kdy jste si poprvé uvědomili, že máte vlastní publikum, které si zpívá vaše písničky s vámi? A jaký to byl pocit?

Přesně to nevím, ale nejspíš na našich pravidelných koncertech, na které chodí někteří lidi trvale. Nejspíš to bylo znát po vyjití první desky. Pocit je to úplně úžasnej. Poprvé jsme si říkali „ty jo, viděl jsi to, oni to znají, to není možné“. A příjemně nás překvapili diváci na Samsonově Muzice, kde jsme je vůbec neznali a zpívali taky.

Založení kapely, hraní od malých až po velké muzikantské akce, rozjetí vlastních večerů v Ostravě, postupy do finále i vítězství takřka ve všech soutěžích a anketách, vydání desky, za dva roky další deska. Prostě ideální cesta. Taky se ti tak zdá?

Všechno plynulo aniž jsme si to vůbec uvědomovali. Začali jsme před pěti lety a když to tak rychle vychrlíš, je to neuvěřitelné. Nikam se nedereme a pořadatelé nás zvou. A vlastní pořady – kolem nás bylo hodně lidí, kteří o to stáli a na nich jsme stavěli, takže jsme od začátku měli zázemí.

Měli jste chuť někdy s hraním úplně praštit?

Možná i jo. My jsme původně ani nechtěli začít pravidelně hrát a vystupovat. Sešli jsme, abychom secvičili pár písniček, abychom si zahráli na slezinách nebo na horách. To „větší“ hraní z toho vzešlo samovolně. Cíleně založit kapelu, aby byla nejlepší, to by se člověk nedostal nikam.

Kdo drží kapelu v krizi a míváte vůbec krize?

Občas jsou nějaké přeháňky, ale velké krize vyloženě ne. Řešíme je obvykle během cesty na nějaké hraní v autě. Z auta se totiž nedá nikam utéct. A každý problém se řešit musí. Žádný vztah, který trvá pět let nemůže být v situaci, kdy není co řešit. Navíc máme každý své zájmy, takže spolu pořád nejsme. Takže si odpočineme a pak se na sebe těšíme. Spousta lidí tvrdí, že má na všechno málo času. Čas je relativní a každý ho má tolik, kolik si ho udělá.

Jaký vztah máš v vašim dvě deskám? Která je povedenější?

Já za sebe mám k oběma dobrý vztah stejně. Asi jako k dětem, taky nemůžeš říct, které je lepší. To se nedá rozlišovat. A my si za svýma písničkama stojíme...

Vydá za další dva roky Tempo di vlak třetí desku?

Jestli za dva roky to nevíme... Občas z legrace u nových písniček říkáme, že jsou ze třetí desky. Jestli to bude za dva, tři, čtyři,... nikdo teď neví. Nemáme plán, že každé dva roky musíme mít novou desku. Když možnost vydání je, chce se nám a máme písničky, tak je to dobré a jsme rádi.

Nejkurióznější akce, na které jste hráli?

Asi by byly i jiné, ale mně se líbilo hraní v historické tramvaji, ve které jsme projížděli celou Ostravou, muzika zněla z reproduktorů ven a propagovali jsme desku a Klimkiovické kytarobití.

Není příliš únavné každý měsíc rozjet vlastní komponovaný pořad s hostem a programem nejen hudebním? Jak se to dá zvládnout?

Někdy to náročné je. Hosty domlouváme společně se Zajacem (Mirkem Dudou). Pokaždé chystáme jinou výstavu, vymýšlíme něco jiného. Ony tak vznikají i nové písničky, máme kde hrát a tlačí nás to. Kapela, která nemá vlastní scénu vystačí tři, čtyři roky s repertoárem a my se snažíme mít dost písniček, aby se daly střídat. Nutí nás to. Pořadů už bylo 42 a písniček máme vlastně kolem čtyřiceti.

CD Tajná přání je multimediální deskou, ze které lze vyčíst a vykoukat o vás prakticky každou informaci. Chybí ještě něco dodat?

Snažili jsme se, tedy hlavně Bruml, aby tam bylo vše, co  člověk chce - dětství, zákulisí, natáčení desek, všechny akce, kde jsme hráli, fotky. A co tam není? Třeba to jak jezdíme na hory, ale to jsou vlastně naše akce.

Kde jste hráli nejdál a co vůbec cestování?

S cestováním je to problém největší. Nejdál jsme jeli hrát asi do Božíčan u Karlových Varů. Dál už to v té naší zemičce z Ostravy nejde. Špatně se to stíhá, třeba do Prahy to máme čtyři hodiny...a ráno musíme do práce. Aspoň, že na Zahradu do Náměšti to máme blízko.

Největší úspěch Tempa di vlak?

Většina lidí by asi myslela nějakou cenu, třeba Krtka, ale to až tolik neznamená. Víc znamená, když si lidi s námi zazpívají, koupí si desku, pošlou SMS, mail nebo dopis a to je asi ten největší úspěch. Nejde přece jen o úspěchy v podobě cen.

Milan Belmondo Plch

  | Nahoru |

 

Osudové okamžiky v Tempo di vlak - prohlédněte si jejich zaručeně poslední fotografii


O tom, že zbytečná frajeřina se nevyplácí, nás může přesvědčit například poslední tragédie, která se odehrála nedávno blízko slezské Ostravy.  Ze slavné trampské skupiny Tempo di vlak zde totiž doslova a do písmene udělal placku mezinárodní expres Berlín - Praha - Varšava. Kromě úplně poslední fotografie skupiny vám nyní navíc přinášíme podrobný přepis posledního rozhovoru členů kapely s jejich manažerem a fotografem v jedné osobě - Zajacem, který mezi sebou krátce před osudovým okamžikem vedli (záznam se dochoval díky Zajacově nepřekonatelné vášni pro nahrávání všeho vždy a všude).
(ruchy: zpěv ptáků, chrastot kamení, funění)
Bruml: Sakra, kam až tu basu potáhnem?!
Zajac: Eště kousek, nefňukej a zaber!
Ája: Zajaci a víš určitě, že je ten Varšavák zpožděnej?
Zajac: Jóóó. Telefonoval mi to Tony z Prahy, na toho je spoleh...
Cowboy: Aha, tak tos mě uklidnil...
Viki: A kde to tedy uděláme?
Zajac: Tady v tom stínu to bude dobrý, pomozte mu sundat tu basu!
Ája: Já si sednu tady do stráně na trávu, jo?
Zajac: Ne, všichni si dřepnete na koleje.
Jirka: Tak to tedy ne, do kolejiště já teda vstupovat nebudu.
Viki: Já taky ne. Co když něco pojede?!
Zajac: Co by jelo prosim Tě.
Cowboy: Tak neblbněte, to je docela dobrej nápad, já si sednu tady na tu a ty by ses Brumle moh' postavit naproti, abys mě nezacláněl s tou basou.
Bruml: Děcka tak jo, ale kontrolujte horizont, jestli něco nejede.
Zajac: Řek jsem jasně, že má zpoždění, s váma se nedá pracovat. Viki, usmívej se víc přirozeně...
(v dálce: húúú hu húúúú...)
Ája: UH, co to bylo?!
Zajac: Kurňa sova, co jinýho! Hergot Jirko, nevotáčej se furt, sem na mě se dívej!
(foťák: cvak!)
Cowboy: Tak a dem, začínám mít dost nepříjemnej pocit...
Zajac: Nene, počkejte, pro jistotu udělám ještě jednu, vrať se tam, Viki!
Ája: Ale rychle, Zajaci. Tobě se to kecá, když nesedíš na kolejích!
(z nedaleké zatáčky: húúúúú, chrrr vrrrr, ta damta...)
Bruml: JEŽIŠMARJÁ! RYCHLÍK!!!
Zajac: Kurňa, nehejbejte se, bude to rozmazaný...!
(z bezprostřední blízkosti: Fíííííí, tu dum tu dum tu dum tu dum.....)
Tempo di vlak: Ááááááááááááááááááááá!!!!!!!!!!
(vzdalující se: tu dum tu dum tu dum tu dum....)
Zajac: A do prdele...


Frisco Kid

  | Nahoru |

Recenze CD Tajná přání

Rok vydání: 2004

Vydavatel: Ji-Ho Music

Žánr: trampské písně

Celkový čas: 48:32

 

Zatímco své první album natáčelo ostravské Tempo di vlak těsně předtím, než se mu podařilo vybojoval snad všechny myslitelné festivalové trofeje, novinku Tajná přání nahrávalo jako etablovaná skupina, od které její fanoušci čekali hodně. Navíc stále existuje ono známé rčení o druhém albu coby prubířském kameni, který odhalí opravdové kvality interpreta. Pojďme se tedy podívat, nakolik Ostravané obstáli v konkurenci současného „trampského trhu“.

Na první poslech zní deska velmi svěže. Chválím silné melodie, které si posluchač-tramp snadno zapamatuje, může zapsat do cancáku a zpívat u ohně (například Zlatý déšť by klidně mohl zlidovět). Hlasy členů kapely k sobě dobře ladí, pěkné vokály slyšíme například ve Velkých plánech nebo ve Snech (zatímco v Příběhu starých kamenů zpěv trošičku pokulhává). Za pochvalu stojí také swingový doprovod v Poslední naději nebo ve Ztraceném údolí (krásná kytara).

Je však i co vytýkat. Především kmenoví textaři Tempa se stále nedokážou vyhýbat obráceným přízvukům (Příběh starých kamenů, Tajná přání), trochu úsměvně působí ve Ztraceném údolí obecná čeština hned vedle moravismu („ohniště co všude byly“ – „co zme zpívali“). Pavel Zajíc, který kapele věnoval píseň Sny, potvrdil své umění napsat zpěvnou gradující melodii, avšak jeho text patří k nejplytčím na albu (včetně zprofanovaného rýmu sen/den).

Tempo di vlak navazuje na tu nejlepší tradici českého trampského zpívání a hraní. Ve zmíněných swingovkách se samozřejmě inspiruje bratry Ryvoly, vokály v Poslední naději evokuje Pacifik, v závěrečné folkové Lodi na sever mi v uších zní Žalman. Z každého z těchto velikánů si Ostravané vybírají něco a inspirují se, aniž by kopírovali. Výsledek je slušný, i když k nejlepším momentům všech zmíněných má zatím daleko. Všimněte si mimochodem, že jsem většinou našel pozitiva i negativa u stejných písní. I když mne osobně si Tempo získalo spíše svižnějšími skladbami, musím říct, že Tajná přání jsou poměrně kompaktní album bez výstřelků v pozitivním či negativním smyslu.

Obstáli tedy ostravští trampové v konkurenci? Nejprve bychom měli odpovědět na otázku, zda vůbec nějaká konkurence existuje. Vzhledem k zániku Magisonu, k žánrovému rozptylu Lístku a k orientaci Falešné karty především na tradičnější vokální projev u nás neexistuje jiná podobně „pravověrná“ a současně dynamická mladá kapela. Konkurence však rohodně existuje v širším slova smyslu, tedy v rámci celé „mladé“ folkové scény. Na velkých festivalech Tempo dokázalo, že oslovit umí. Nyní ukazuje, že má dost písniček i na druhou desku, a já věřím, že se dočkáme alb dalších – minimálně stejně dobrých.

16.12.2004 Milan Tesař

   | Nahoru |

 

TAJNÁ PŘÁNÍ SE OBVYKLE SPLNÍ

Obě větve trampské muziky se již pěknou řádku let ubírají ve vyjetých či vyšlapaných kolejích na hudebních půdorysech daných předchůdci klasickými i moderními.Čas od času někdo v rámci vývoje či zrání konverguje k folku, country či bluegrassu a čas od času se někdo z těchto hudebních oblastí vrátí zpět. Hlavní důraz se v této části muziky klade důraz na opravdovost a prožitek a v rámci toho i leccos toleruje. Zdá se, že na nějaká překvapení moc prostoru není.

Tempo di vlak nemá tolerance zapotřebí, o čemž svědčí i to, že u této kapely nastal celkem vzácný jev shody odborné a laické části publika. A nenastal náhodou. Inspirace ryvolovkami je samozřejmě patrná, ale je také patrné vlastní zpracování této inspirace a přetavení do výsledné podoby. Mnozí jiní ryvolovky prostě kopírují, Tempo di vlak na ně navazuje a rozvíjí je. Já vím, pro někoho nemusí být rozdíl takto napsán patrný, po poslechu si ale myslím, že vše bude jasnější.

Tempo di vlak si neklade žádné vysoké cíle, písničky směřují tam, kam i jiná trampská díla – tedy k táborákům, do posledních vagónů vlaků a ne neformální setkání u kytary. Na první pohled neřeší žádné velké události, ale paradoxně, při zamyšlení nad prostými texty nás řešení takových velkých věcí může napadnout. Příběh starých kamenů nebo Ztracené údolí jsou spíš popisem než příběhem, a pokud příběhem, tak příběhem velmi osobním, a už vůbec nenabádají k hrdinství, ale můžou vzbudit odvahu k takovému hrdinství (a o něm pak někdo jiný napíše písničku, kde v textu bude slovo „hrdinství“ nejméně 10x – ale to už je jiný příběh).

 Síla Tempa di vlak i na tomto CD je právě v týmové práci – nedá se říci, že by někdo z kolektivu vyčníval, instrumentačně nebo pěvecky, v dobrém nebo špatném. Obtížně se mi hledal hit, pokud bych nastavil jiné kritérium než rychlost písničky a výrazný refrén, ale nenašel jsem ani písničku, o které bych mohl napsat, že mohla na CD chybět. Při procházení textů mě napadlo, že v prostotě je nejen síla, ale i určitá jistota, že se neklopýtne o krkolomné, leč prázdné výrazy. Některá témata jsou zpracována možná až příliš tradičním způsobem – písnička Nádraží s veršem „mý srdce prázdný je jak nádraží“ vyvolá asociaci nejméně na 3 své předchůdkyně, zato třeba už zmiňované písně Příběh starých kamenů nebo Ztracené údolí zpracovávají dosud nevyčerpané úhly pohledu.

Jistá nostalgie, textová i hudební, se táhne celým CD, ale není v ní ani stopa lítostivosti či chmurných vizí nebo naštvaných obrazů – celé CD vyvolává – alespoň ve mně – atmosféru téměř zimního podvečera, kdy zatažená obloha (Dopisy z luk) se těsně nad obzorem v okamžiku západu slunce protrhne (Jarní pozdrav) a to slunce ukáže, že tu je, a že svítí, i když momentálně vládnou mraky (V protisměru) . No a takhle nějak to vypadá i s trampskou muzikou, pokud se vydá směrem Tempa di vlak.

Na CD najdeme pěkných 17 písní v celkové délce skoro 50 minut,většinou z pera R Hilla nebo dvojice Donath/Donathová, přispěli i V.Konopas nebo P.Zajíc a kromě toho spoustu obrázků k prohlížení a informací ke čtení – docela by mě zajímalo, co dá skupina za nové informace na příští CD…

Miloš Keller 

   | Nahoru |